Het schoolplein als sociaal veilig speeldomein


Inleiding

Het schoolplein scoort hoog met incidenten  

 

Veel kinderen ervaren het schoolplein als een soort strijdtoneel waar een specifieke groep leerlingen hardhandig de dienst uitmaken. 

 

De M5 Meldbox (digitaal meldsysteem voor het melden van incidenten in de M5 aanpak voor het in orde maken van sociale veiligheid) telt 90.000 meldingen over incidenten waarbij kinderen zich sociaal onveilig voelen en 22.000 meldingen daarvan spelen zich af op het schoolplein. 

 

Toezicht verbeteren is niet afdoende om hier verandering in te brengen en te voldoen aan de nieuwe wettelijke zorgplicht sociale veiligheid. 

 


Aanleiding

Op school wordt er serieus werk van gemaakt om anti sociaal gedrag zo goed mogelijk tegen te gaan en te voorkomen. Toch blijft het schoolplein een specifieke plek in het vrije domein waar een bepaalde groep kinderen sociaal onwenselijk gedrag openlijk op de voorgrond zetten en waar veel andere kinderen bang van zijn en ouders erg onrustig van worden.

 

Wat u zoal kunt waarnemen op schoolpleinen is: oorverdovend hard gillen, keihard rennen en anderen omver lopen, duwen en trekken, pakken en laten vallen, schelden en beledigen, intimideren, dreigen en bang maken, elkaar klem zetten, elkaar pijn doen en op de grond gooien, vechten, trappen en klappen geven. Nergens zie je dat gedrag, alleen op schoolpleinen. Hoe komt het dat we dat 'normaal' zijn gaan vinden en vergoelijken met allerlei dooddoeners.



Doel

Onze incompany workshop geeft uw school een aanpak voor het duurzaam integraal sociaal veilig maken van het hele schoolplein gebeuren. 



Doelgroep

U werkt in het PO of VO en u wordt regelmatig geconfronteerd met schoolplein incidenten. En ondanks de inspanningen van school gaat het gewoon door, meestal gewoon openlijk en zichtbaar. Laat u verrassen door nieuwe kennis, inzichten en oplossingen waarmee u gezamenlijk in de praktijk het verschil kunt maken.



Inhoud

In een workshop van drie uur wordt er aandacht besteed aan het bestaansrecht en de oorzaken en wat ervoor nodig is om van het schoolplein voor alle kinderen een sociaal veilig speeldomein te maken. Niet tijdelijk maar duurzaam. Met als afsluiting een advies op maat voor een adequate aanpak.



Programma

In drie uur komen de volgende thema's aan de orde: 

 

Kennis: 

1. De hardnekkigheid en het bestaansrecht 

2. Wat wel en niet het probleem is         

3. Waarvoor kinderen dit sociaal onwenselijke gedrag inzetten       

4. Denkfouten die het probleem in stand houden

  

Kunde:

1. Er een gedeelde behoefte van maken, niemand kan het alleen

2. De aanpak formaliseren, organiseren en borgen        

3. De kunst van het regulerend optreden en spelleider zijn, anders dan socialiseren   

4. Omringende en begrenzende zorg bieden voor kinderen die moeilijk kunnen stoppen 



Opbrengst

De workshop laat u zien : 

1.   waarom kinderen zich gedwongen voelen om dit te doen 

2.   wat maakt dat toezichthouden niet afdoende is 

3.   waarin reguleren verschilt van toezicht en socialiseren

4.   welke de rol in deze is van de schoolleiding 

5.   hoe je een onschuldig incident kunt onderscheiden van strijd om de pikorde

6.   wat het belang is om je in deze als collectief te engageren voor een duurzame aanpak

7.   hoe je met weinig woorden op het schoolplein veel impact kunt hebben

8.   waarom een aanpak ook nodig is om aan te kunnen tonen dat je voldoet aan nieuwe wetgeving

9.   hoe het komt dat niemand het in zijn eentje kan oplossen

10. hoe fijn het is als er op het schoolplein een zekere rust en vrede heerst



Nazorg

Voor een kleine meerprijs hulp en advies op locatie na observatie bij lastige groepen. 



Kosten

Deze incompany workshop kost € 450,-  en is vrijgesteld van BTW door onze CRKBO erkenning




Incompany workshop op aanvraag

Hier kunt hier deze incompany workshop aanvragen voor op uw locatie. 

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.