Grip op het ongrijpbare deel van pesten


Inleiding

Kinderen leren al vrij vroeg om pestgedrag steeds beter verborgen te houden waarbij de mogelijkheden van social media hen goed van pas komen.

Zo gebeurt er veel waar je niet bij bent. Kinderen houden elkaar eraan daarover te zwijgen waardoor je vaak niet goed kunt weten wat er speelt. Het kost veel tijd en het is lastig om incidenten steeds goed uit te kunnen zoeken en voor een sociaal veilig pedagogisch klimaat in je klas te kunnen blijven zorgen.


Aanleiding

Dankzij alle campagnes en aandacht is inmiddels iedereen tegen pesten. Op school wordt er serieus werk van gemaakt om structureel pesten zo goed mogelijk tegen te gaan en te voorkomen. Toch blijft een specifieke groep 'gewoon' doorgaan met pesten en is het lastig om daar echt grip op te krijgen. Onze workshop wil een aanzet geven om onderwijsprofessionals te ondersteunen daarin het verschil te kunnen gaan maken. 



Doel

Inzicht in welke pedagogische kennis en kunde je als leraar nodig hebt om curatief regulerend op te kunnen treden bij de verschillende soorten van (onzichtbaar) structureel pesten en hoe je als leraar regie kunt nemen op sociale veiligheid ter bevordering van een sociaal veilig pedagogisch klimaat in de klas.



Doelgroep

Uw school wordt regelmatig geconfronteerd met (structureel) pestgedrag onder leerlingen. U doet er als school alles aan om te zorgen dat het stopt. Maar ondanks alle inspanningen gaat het gewoon door, soms zichtbaar en soms onzichtbaar. Laat u verrassen door nieuwe kennis, inzichten en oplossingen waarmee u met uw school in de praktijk het verschil kunt maken.



Inhoud

In de workshop wordt er aandacht besteed aan welke pedagogische kennis en inzichten er nodig zijn en welke kunde en basishouding van belang zijn om het stoppen van structureel pesten en het reguleren sociale veiligheid mogelijk te maken. 



Programma

In drie uur komen de volgende thema's interactief aan de orde: 

 

Kennis: 

1. De hardnekkigheid van het probleem 

         - gebrekkige informatie, regulatie en organisatie

2. Wat wel en niet het probleem is

         - soorten pesten/pesters onderscheiden

3. Waarvoor kinderen pestgedrag inzetten

           - opkomen voor eigen veiligheid

           - stoornissen en pestgedrag

4. Oorzaken van pestvrijheid

           - onzichtbaarheid, geheimhouding en anonimisering

 

Kunde:

5. Informatie verzamelen 

           - het onzichtbare zichtbaar maken

           - van vermoedens feiten maken 

6. Pesten kwantificeren

           - structureel van incidenteel onderscheiden

7. Pesters classificeren

           - rollen onderscheiden

           - hoofdrolspelers onderscheiden

8. Sociale veiligheid reguleren

           - alle pesters kennen en helpen met stoppen

           - hoe treedt je de pesters en de klas tegemoet

           - positie en rol van ouders/verzorgers

9. Sociale veiligheid borgen

           - beleidsactualisatie

           - taakbelegging

           - integratie in werkprocessen



Opbrengst

De workshop laat u zien : 

1.   waarom kinderen blijven pesten, terwijl inmiddels heel Nederland ertegen is

2.   wat maakt dat anti-pest campagnes niet afdoende lijken te zijn

3.   waarom kinderen het buiten beeld houden en erover moet worden gezwegen

4.   hoe je structureel pesten van incidenteel pesten kunt onderscheiden

5.   hoe je de impulspester en de hoofd- en meepesters kunt classificeren

6.   waarom het nodig is om in je aanpak op maat te kunnen differentiëren

7.   hoe je grip kunt krijgen op onzichtbaar pesten en regie op sociale veiligheid

8.   wat er nodig is om aan te kunnen tonen dat je voldoet aan nieuwe wetgeving

9.   hoe het komt dat niemand het in zijn eentje kan oplossen

10. waarom het ook nog eens een zeer privacygevoelig probleem is



Nazorg

Gratis een jaar advies bij lastige casussen middels de helpdesk.



Kosten

De kosten voor deze incompany workshop zijn voor 2019 € 640,-  




Inschrijven

Hier kunt u een aanvraag doen voor deze incompany workshop. Ik neem dan contact met u op voor nadere afstemming.  

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.